Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Kolejka bardzo wąskotorowa

Kolejka bardzo wąskotorowa

Archiwum

Kolej, a raczej kolejka, o długości 11,3 km i rozstawie torów 381 milimetrów… Te 381 mm to mniej więcej długość ludzkiej ręki od łokcia do końca palców… I coś takiego naprawdę jeździ?

Polozenie Ravenglass and Eskdale Railway na mapie Anglii

Jeździ jak najbardziej, w angielskim Lake District, miedzy stacjami Ravenglass a Dalegarth w hrabstwie Cumbria. Ta pierwsza stacja jest mniej więcej na poziomie morza, ta druga – około 240 metrów wyżej. Oficjalna nazwa to Ravenglass and Eskdale Railway (R&ER), ale nie jest to pierwotna kolej (czy kolejka) na tej trasie.

W 1895 roku otwarto pierwszą Ravenglass and Eskdale Railway (o rozstawie 913 mm) do transportu rudy żelaza z lokalnych kopalń w okolicy Dalegarth do Ravenglass, gdzie rudę przeładowywano do normalnotorowych pociągów. Lokalni mieszkańcy chcieli móc jeździć na tej trasie i w trzy lata później tory, stacje i sygnalizację dostosowano do wymagań przewozów pasażerskich. Te prace adaptacyjne poważnie zadłużyły Ravenglass and Eskdale Railway. Co więcej, około 1905 roku złoża rudy zostały prawie wyczerpane i z 10 kopalń ostała się tylko jedna. Różne próby znalezienia rozwiązania finansowego nie powiodły się, i w kwietniu 1913 ruch pociągów wstrzymano.

W 1915 roku kolejkę kupiło dwóch lokalnych businessmanów. Przekuto tor na szerokość 381 mm, pociągi przewoziły pasażerów i pocztę, a później również granit z okolicznych kopalń. Nie był to lukratywny business, kolejka kilkakrotnie zmieniała właścicieli, aż we wrześniu 1960 roku wystawiono ją na sprzedaż na licytacji. Grupa entuzjastów kolei znalazła bogatych sponsorów i wykupiła całość, powierzając eksploatację spółce Ravenglass and Eskdale Railway Co. Ltd.

Obecnie (tzn. przed epoką coronawirusową) w szczycie sezonu letniego pociągi odjeżdżają co 30 minut, przejazd zajmuje 40 minut. Linia jest jednotorowa, z trzema mijankami, i siedmioma pośrednimi przystankami „na żądanie”. Na obu końcowych stacjach są obrotnice dla parowozów. Większość pociągów ma trakcję parową; kolejka ma 6 parowozów, w tym jeden zbudowany w 1894 roku, a więc prawie 130 lat temu.

Parowóz "River Itr", zbudowany w 1894 roku
Parowóz „River Irt”, rok budowy 1894 (zdjęcie: R&ER)

Lokomotywy maja około 7,3 metra długości i 1,5 metra szerokości, z kołami napędowymi o średnicy niecałe pół metra. Wagony są dostosowane do przewozu rowerów i osób niepełnosprawnych.

Jeszcze kilka zdjęć:

A poniżej dwa filmiki :

A na koniec mała dygresja. Nie wiem czy w blogu kolejowym wypada pisać o drogach, ale zaryzykuję. Dojazd od strony wschodniej do Dalegarth, „górnej” stacji kolejki, prowadzi przez Hardknott Pass, najbardziej stromą drogą w Wielkiej Brytanii, o nachyleniu 30% (czyli wznosimy się o jeden metr po przejechaniu 3 metrów). Ten rejon Anglii , Lake District, jest przeuroczy!



8 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    Fajnie, że na Twoim blogu jest teraz również funkcja tłumaczenia 🙂
    Bardzo ciekawy artykuł o tej specjalnej kolei. Fakt, że po tylu latach nadal jedzie, sprawia, że ​​jest jeszcze lepiej. Uwielbiałem też osadzone przez Ciebie filmy.
    Dlaczego nie możesz zrobić krótkiego objazdu na blogu o kolejnictwie? Myślę, że powinno być możliwe 🙂

    Polubienie

  2. salmiaki pisze:

    Przeoczyłam wpis…nie wiem, jak to się stało?! Droga urocza!
    Odnalazłam, bo martwiłam się ciszą.
    Pozdrawiam!

    Polubione przez 1 osoba

  3. ultra pisze:

    Wspaniały wpis szczególnie dla tych, którzy pamiętają kolejki wąskotorowe. Bezpieczne, mogły zabrać wielu pasażerów i nie zatruwały środowiska naturalnego. Komu przeszkadzały, że rozebrano szyny, zlikwidowano stacje?
    Super film, para buch, wspomnienia uruchomione.
    Serdeczności.

    Polubione przez 2 ludzi

  4. miedzianagora pisze:

    Piękna kolejka jeżdżąca w równie urokliwym regionie! Cóż – szkoda, że nas tam teraz nie ma…

    Polubione przez 1 osoba

  5. Rzeczywiście, kosmicznie wąskie tory… fajny, wpis, dziś jakoś poczułem zapach tych pociągów… kolejek?
    Takie wspomnienie gdzieś tam zakodowane w podświadomości, bo pociągiem nie jechałem całe wieki, a kolejką wąskotorową owszem – Rudy Raciborskie i Bieszczady

    Polubienie

  6. No ja też nie wiem, czy WYPADA pisać o drogach, to jednak trąci jakąś rewolucją, to jest wywracanie utartego porządku…halo, POLICJA? Proszę przyjechać na WordPressa!🤣
    A poważnie, uroczy wpis🙂I wciąż jestem w szoku, jaką ty masz ogromną wiedzę!🙂❤️

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 82 obserwujących.

%d blogerów lubi to: