Kolej na kolej

Strona główna » Drezno » Towarowy tramwaj w Dreźnie: koniec epoki

Towarowy tramwaj w Dreźnie: koniec epoki

Archiwum

Może „epoka” to za duże słowo na okres 20 lat, ale właśnie tak długo w Dreźnie kursowały towarowe tramwaje CarGoTram dowożące części samochodowe do fabryki Volkswagena w centrum miasta, na obrzeżach parku Großer Garten, ze stacji kolejowej Dresden-Friedrichstadt.

Szklana Manufaktura nocą

Fabrykę VW w centrum, zwaną Gläserne Manufaktur czyli Szklana Manufaktura, otwarto w 2001 roku. Budynek mieszczący nie tylko linię produkcyjną (otwartą dla zwiedzających z przewodnikiem), ale i salon wystawowy, jest prawie cały ze szkła a podłogi z kanadyjskiego klonu. Fabryka nie ma kominów, nie emituje na zewnątrz ani hałasu ani toksycznych produktów. Ze względu na lokalizację nie umieszczono przy fabryce magazynów, zamiast tego postanowiono że części (oprócz polakierowanych nadwozi) będą przywożone z centrum dystrybucyjnego przy stacji kolejowej.

Do transportu części postanowiono zastosować specjalnie zbudowane towarowe tramwaje zamiast ciężarówek. Dwa pojazdy, o oficjalnej nazwie CarGoTrams, dostarczyła firma Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik GmbH z Gelsenkirchen. Te dwukierunkowe tramwaje o długości 59,4 metra składały się z wagonów silnikowo-towarowych z kabiną sterownicza na każdym końcu i trzech wagonów towarowych w środku składu. Wagony silnikowe mieściły po 7,5 tony ładunku, a jazdy wagon towarowy po 15 ton. W sumie cały skład miał pojemność 214 m3, równoważną trzem ciężarówkom. Napędzane były wszystkie osie skrajnych wagonów i wagonu środkowego. Rozstaw kół był oczywiście taki sam jak na całej drezdeńskiej sieci tramwajowej, czyli 1450 mm.

Te tramwaje kursowały po torach używanych w regularnym ruchu pasażerskim . Typowa trasa, o długości 5,5 km, wiodła z Friedrichstadt przez Postplatz i Grunaer Straße do Straßburger Platz i stamtąd do fabryki. Kursy towarowe mogły się odbywać co 40 minut, w praktyce tramwaje nie jeździły częściej niż raz na godzinę.

Pierwsza próbna jazda odbyła się 3 styczna 2001. W związku ze zmianą typu samochodów produkowanych w Szklanej Manufakturze, i ogólnie ze stopniowym przechodzeniem VW na budowę aut elektrycznych w innych fabrykach, towarowe tramwaje jeździły coraz rzadziej: początkowo było 30 kursów dziennie, ale już w 2003 roku – tylko 10, a w 2015 zaledwie trzy.

Pod koniec 2020 roku Szklana Manufaktura miała zdecydowanie zmienić profil produkcji i dostawy z centrum dystrybucyjnego przestały być potrzebne. Ostatni kurs towarowego tramwaju był zaplanowany na 23 grudnia 2020. Ale 10 grudnia doszło do uszkodzenie tramwaju w kolizji z furgonetką, a drugi skład od dawna stał niesprawny, więc koniec towarowych przewozów tramwajami w Dreźnie nastąpił o dwa tygodnie wcześniej.

zdjęcie: Henn Architekten MediaLab (Wikipedia BILD-BY); grafika: Marco Präg (Wikipedia CC BY-SA 3.0)



11 Komentarzy

  1. No dobra, czemu jeżdżą bez świateł? 🙂

    Polubienie

  2. A dlaczego mają jeździć ze światłami?

    Polubienie

  3. ultra pisze:

    Szkoda, że u nas nie ma sprawnie działającej kolei towarowej, poprawiłaby się znacznie jakość powietrza zanieczyszczonego ciężarówkami.
    Serdeczności

    Polubienie

  4. optymista13 pisze:

    Świat się zmienia bez wątpienia!

    Polubienie

  5. Muszę powiedzieć, że Twój sposób pisania coraz bardziej mnie zachwyca!❤️To, jak bardzo to jest merytoryczne, dopracowane, a przy tym ciekawe…no gdyby jeszcze miesiąc temu ktoś mi powiedział, że będę zachwycona i zainteresowana tekstem o TRAMWAJACH TOWAROWYCH, to bym się popukała w czoło i powiedziała, w najlepszym razie, „Yyyyyyy, cooooo?!”
    Tymczasem przeczytałam z zapartym tchem i obejrzałam filmik!!!😀❤️(Choć tu do końca liczyłam na jakiś plot twist😜).
    Jedną rzeczą jest mieć pasję, i to jest coś, co bardzo podziwiam i szanuję. Ale opowiadać tak niszowy temat w taki sposób, że czytelnik chłonie każde słowo… no to już wymaga talentu. I magii trochę też.🙂Tak że czuję się trochę zaczarowana🙂
    P.S. Ja nawet nie wiedziałam chyba, że istnieje coś takiego jak tramwaj towarowy!🤦🏻‍♀️😂

    Polubione przez 2 ludzi

    • Przewróci mi się w głowie do reszty 😁‼️
      Ale zawsze miło jeśli mój niszowy fijoł kogoś jeszcze zainteresuje.
      Towarowe tramwaje to margines marginesu. Czasami (kilka razy w roku) widuje w Warszawie coś co na upartego możnaby nazwać tramwajem towarowym: taki stary wagon przerobiony na platformę na której przewożone są jakieś tramwajowe części (np zestawy kołowe), a niekiedy nawet coś takiego jedzie z przyczepą. Ale to takie wewnętrzne czyli międzyzajezdniowe przewozy.

      Dzięki za miłe słowa

      Polubione przez 2 ludzi

  6. agnecha pisze:

    Znów się zaczytałam. Dokładnie tak jak napisała StaraPannaZKotem. Masz fajny „niszowy fojoł”. Zadziwiające, że w centrum miasta może funkcjonować tak duża „bezemisyjna” fabryka. Świat się zmienia i wszystko wokół także musi się dostosować.. lub „zniknać w tyle”. Tym tekstem przypomniałeś mi akcję „Tiry na tory”. Byłoby lepiej, gdyby więcej towarów było przewożonych koleją. A taki CarGoTrams to byłaby fajna i bardziej eco altetnatywa do SpalinowychAutTransportowych? Chociaż w miastach..

    [skasuj: chyba akapit nad o pod zdjeciem Ci się sklonował. Różni się trochę na początku i na końcu

    Polubione przez 1 osoba

    • Dzięki za sokole oko! Jakis czas temu zrobiłem małą poprawkę w aplikacji na smartfonie i coś wtedy musiało się pomieszać. Ale powinienem sam to zauważyć. Jeszcze raz dziękuje!
      A co do CarGoTramów, to pewnie mają one sens jeśli infrastruktura tramwajowa (czytaj: układ torów) jest odpowiednio rozbudowana. Tzn jeśli „nadawcy” i „odbiorcy” są blisko torów tramwajowych. Z tego co wiem w Amsterdamie próbowano rozwozić tramwajami drobne przesyłki do punktów przeładunkowych z których furgonetki dowoziłyby paczki do odbiorców. Ze względów finansowych to nie wypaliło (nie znam szczegółów).

      Pozdrawiam
      St.W.

      Polubione przez 1 osoba

      • agnecha pisze:

        Nie ma za co. „Zboczenie zawodowe” z ubiegłych lat 😉
        Gdyby taka opcja z tramwajami się „opłacała”, pewnie już by ktoś o tym pomyślał i zainwestował w rozbudowę torowisk. Na razie widocznie się [komuś] nie kalkuluje.

        Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 82 obserwujących.

%d blogerów lubi to: