Kolej na kolej

Strona główna » ekologia » Pociągi zasilane metanem?

Pociągi zasilane metanem?

Archiwum

Koncepcja ultralekkiego wagonu motorowego BioUltra została opracowana przez firmę Ultra Light Rail Partners z Worcester w Anglii. Pojazdy szynowe zasilane metanem mogą zrewolucjonizować podejście do ekologii w transporcie. Metan do napędu pociągów można pozyskiwać nawet z ludzkich odchodów w procesie fermentacji. Źródłem metanu mogą również być też pozostałości po produkcji rolniczej, zepsuta czy po prostu wyrzucana żywność, której marnowanie jest wielkim problemem w Europie, a także osady kanalizacyjne.

Wagon ma napęd hybrydowy: silniki metanowe zostaną sprzężone z ogniwami bateryjnymi. Projektanci twierdzą, że ślad węglowy tworzony przez wagon będzie zerowy, gdyż jak argumentują, wytworzone w czasie jazdy gazy cieplarniane i tak trafiłyby do atmosfery wskutek naturalnych procesów rozkładu. W porównaniu z autobusami odpada też zanieczyszczenie z wzbijanego pyłu oraz ze ścierania opon. Do napędu metanowego mogą też zostać przystosowane niektóre eksploatowane dziś pojazdy szynowe z silnikami spalinowymi.

wizualizacja wagonu z napędem metanowym
Wizualizacja wagonu motorowego BioUltra

Prototyp był testowany od lipca 2020 roku. Planuje się budowę wagonu rozwijającego prędkość maksymalną 80 km/h, długości 10 m, o pojemności 120 pasażerów. Mój autorski komentarz: liczba 120 pasażerów jest zaczerpnięta z komunikatów prasowych, ale tyle osób w 10-metrowym pojeździe oznacza spory tłok.

Twórcy wagonu BioUltra proponują jego zastosowanie na lokalnych liniach kolejowych o niskiej frekwencji. Innym miejscem kursowania ultralekkich pojazdów na metan mogą być trasy tramwajowe. W obu przypadkach zaletą nowego typu wagonów będzie ich lekkość, pozwalająca obniżyć koszty utrzymania torowisk.

Nie jest jasne dlaczego zainstalowano napęd hybrydowy, zwiększające wagę i koszt. Projektanci na ten temat milczą. Być może chodzi o dodatkowy zastrzyk mocy przy rozruchu i magazynowanie części energii odzyskiwanej przy hamowaniu.

grafika: Black County Chamber of Commerce


5 Komentarzy

  1. Kolej na… przyszłość? 🙂

    Polubienie

    • Może. Albo jeden ze ślepych torów, których sporo było w historii kolejnictwa (i całej techniki)

      Polubione przez 1 osoba

      • Czasami jest też lobbing i mobbing. Pierwszy raz energię parową wynaleziono w starożytności. Na pokazie naukowca-filozofa cesarz wziął go na bok i powiedział – a co zrobimy z tymi wszystkimi niewolnikami?

        Była to odpowiedź na słowa, że nikt już nie będzie musiał pracować…

        Polubione przez 1 osoba

        • A jaki był antykolejowy lobbing jak projektowano pierwsze linie kolejowe…. Właściciele kanałów, których w Anglii było mnóstwo, robili co mogli by utrupić ten nowy środek transportu.

          Jest m.in. taki fragment dyskusji przed komisją brytyjskiego parlamentu (bo licencję na koleje były udzielane na tym szczeblu), gdzie właściciel kanału argumentował że koleje nie mają sensu bo się nie przyjmą bo transport nimi będzie za drogi. Na co prawnik reprezentujący inwestorów kolejowych odpowiedział, że w takim razie kanały nie muszą się martwić o swój interes.

          Polubione przez 1 osoba

  2. Lucia pisze:

    Powiało przyszłością. Myśl kolejna dająca nadzieję na podróż koleją.😊

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 82 obserwujących.

%d blogerów lubi to: