Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Modernizacja norweskiej linii do koła podbiegunowego

Modernizacja norweskiej linii do koła podbiegunowego

Archiwum

Bane NOR, operator norweskiej infrastruktury kolejowej, przeznaczył 1,54 mld koron (około 650 milionów złotych) na modernizację 729-kilometrowej linii Nordlandsbanen, łączącej Trondheim i Bodø. Ta jednotorowa niezelektryfikowana linia  jest używana do ruchu towarowego i pasażerskiego. Bodø jest najdalej wysunięta na północ stacją kolejową w Norwegii połączona z norweską siecią kolejową*) i leży za kołem podbiegunowym.

Końcowe stacje tej linii, Trondheim i Bodø, leżą nad morzem, ale łączące je tory wznoszą się maksymalnie na 680 metrów n.p.m. Wjazd i zjazd z tego „szczytu” to 40-kilometrowe odcinki o pochyleniu 1,8% (ciekawostka: w Polsce podobne pochylenia występują na nadmorskiej trasie pomiędzy Redą a Władysławowem ale oczywiście na znacznie, znacznie krótszych odcinkach).

Linię oddawano do użytku w kilku etapach, w sumie przez 80 lat. Pierwszy odcinek z Trondheim uruchomiono w 1882, a ostatni odcinek do Bodø oficjalnie otworzył norweski król Olav V w czerwcu 1962.

Modernizacja linii, która powinna się zakończyć w 2022 roku, obejmie miedzy innymi zainstalowanie europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym ETCS. Będzie to pierwsza linia kolejowa w Norwegii z tym systemem.Przepustowość  zostanie zwiększona poprzez rozbudowę układu torów na trzech stacjach, co pozwoli to też na zwiększenie długości i ciężaru pociągów towarowych.  Rozbudowany zostanie terminal cargo w Feuske. Na niektórych odcinkach magistrali planowane jest wzmocnienie podtorza w celu zwiększenia jego odporności na osuwanie i powodzie.

Dla ciekawych i cierpliwych: film z kabiny maszynisty pokazujący dziesięciogodzinny przejazd całą Nordlandsbanen.


*) Narvik leży jeszcze dalej na północ, ale ma połączenie kolejowe tylko ze Szwecją

zdjęcia: Bane NOR


12 Komentarzy

  1. Lucia pisze:

    To ja jestem cierpliwa i sobie w rach relaksu oglądnę. Może nawet jutro. Pooglądam Norwegię. Serdecznosci

    Polubione przez 2 ludzi

  2. Chciałbym tak pojechać analogowo…

    Polubione przez 2 ludzi

  3. Wiem, to nie spotka się ze zrozumieniem, ale ja lubię śnieg i zimę:-)

    Polubione przez 1 osoba

  4. Na fakty rady nie masz!:-)))

    Polubienie

  5. dzikie.miasto pisze:

    Gdyby to było w Finlandii, to byłaby szansa na szybsze dostarczanie prezentów od Mikołaja. Ale w tym przypadku pewnie chodzi o łatwiejszy transport drewna z wycinki lasów.

    Polubione przez 1 osoba

  6. Mar1294 pisze:

    Mogliby zelektryfikować te Nordlandsbanen, o wiele lepiej wg. mnie prezentowała by się ta linia gdyby była z trakcją. 729 km w jedną stronę jechać pociągiem z lokomotywą spalinową to chyba słabo opłaca się, ale widocznie nikomu to nigdy nie przeszkadzało, skoro taką linie do Bergen z Oslo zelektryfikowali dawno dawno temu a Nordlandsbanen jak nie było tak nie ma, jedynie plany, które mówią o koszcie nawet 14 mln koron za cały odcinek. Ale na pewno taka elektryfikacja przyniosła by wiele zmian

    Polubienie

    • Jest sporo pasazerskich pociągów dieslowskich (głównie SZT) o trasie ponad 1500 km: Toronto – Vancouver, San Francisco – Chicago, Sydney – Perth, Darwin – Adelaide. Więc nie wszystko musi być zelektryfikowane.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 77 obserwujących.

%d blogerów lubi to: