Kolej na kolej

Strona główna » Chiny » Linia kolejowa Chiny-Laos

Linia kolejowa Chiny-Laos

Archiwum

W laotańskim mieście Louangphrabang została oficjalnie zainaugurowana planowana od lat budowa linii kolejowej z północy na południe kraju od granicy z Chinami do miasta Wientian, o długości około 414 km.

Linia ta ma być odpowiedzią na rozwój gospodarki Laosu, i znacząco przyczynić się do współpracy gospodarczej kraju z Chinami. Ułatwi Chinom dalszą ekspansję handlową w rejon Oceanu Indyjskiego. Projekt pozwoli na poprawę wymiany handlowej, a także rozwój turystyki. co ma przynieść korzyści ekonomiczne i społeczne dla lokalnej ludności.

Laos jest jedynym krajem w południowo-wschodniej Azji bez dostępu do morza, co utrudnia wymianę handlową. Nowa linia będzie częścią kolei transazjatyckiej (zwanej też linią kolejową Kunming – Singapur) o długości około 5500 km, mającej połączyć chińską prowincję Junnan z państwami leżącymi na półwyspach Indochińskim i Malajskim. Linia ta planowana była jeszcze przez Brytyjczyków i Francuzów, którzy przez wiele lat zajmowali terytoria obecnych państw na obu półwyspach. Obecnie Chiny chcą wskrzesić budowę tej linii w ramach swojego programu „Jeden pas, jedna droga” (One Belt, One Road).

Na żółto zaznaczone są brakujące odcinki kolei transazjatyckiej

Ale wróćmy do odcinka Chiny-Laos. Trasa przebiega przez tereny górskie, dlatego też prawie połowa (198 km) z całej trasy będzie przebiegać w tunelach. Pierwszy duży tunel, o długości ponad 5 km, wydrążono w marcu. Ostatnio zakończono drążenie tunelu o długości 9 km, trzeciego co do długości na tej trasie. Najdłuższy tunel (15,2km) jest po stronie chińskiej. Powstaną też liczne mosty o łącznej długości 62 km. Pociągi pasażerskie na tej jednotorowej zelektryfikowanej linii mają poruszać się z prędkością 160 km/godz, a towarowe – 120 km/godz.

Zakończenie budowy w Laosie planuje się na grudzień 2021. W listopadzie 2019 zaawansowanie robót oceniono na 78%. Szacowany koszt inwestycji to 5,4 miliarda dolarów. Wykonawcami są spółki zależne firmy China Railway Group, aktywnej w wielu dużych projektach rozwoju infrastruktury poza granicami Chin, głównie w południowo-wschodniej Azji i w Afryce.

mapa kolei transazjatyckiej: Wikipedia
zdjecie: railwaypro.com


2 Komentarze

  1. Ultra pisze:

    Jestem pod wrażeniem tej inwestycji. Laos bez dostępu do morza skorzysta gospodarczo na budowie kolei, chociaż przedsięwzięcie nie jest proste, tunele i mosty przez dżunglę budować nie jest łatwo, a jeden z tuneli ma ponad 15 km.

    Serdeczności

    Polubienie

    • Mam nadzieję że skorzysta… Nie mogłem się doszukać jasnej informacji kto za tę budowę płaci. Znalazłem jedynie jakieś aluzje że finansuje Laos z pieniędzy pożyczonych przez Chiny. Czyli tak naprawdę to zapłaci Laos.

      Polubienie

Odpowiedz na Starszy Wajchowy Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 72 obserwujących.

%d blogerów lubi to: