Na jednym końcu spektrum jest francuskie szybkie TGV. Na drugim mołdawskie posowieckie pociągi z drewnianymi ławkami. Europejska sieć kolejowa to składanka najróżniejszych standardów Najgorzej jest na Bałkanach – tak twierdzi raport Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum, WEF) – w którym oceniono stan kolei w poszczególne państwa po względem częstotliwości, punktualności, szybkości i ceny.
W Albanii nie kursowały żadne pociągi pasażerskie miedzy listopadem 2019 a lutym 2020, ponieważ państwowy przewoźnik (HSH) nie miał pieniędzy na zakup paliwa. HSH nie poinformował o zawieszeniu przewozów, a o ich wznowieniu ludzie się dowiedzieli z nieoficjalnej grupy kolejowej na Facebooku, gdy entuzjaści zauważyli, że pociągi wznowiły kursy.
Z kolei (wyszedł mi kiepski dowcip, przepraszam….) Komisja Europejska zrobiła klasyfikację podobną do wspomnianego wyżej dzieła Światowego Forum Ekonomicznego, oceniając te same kryteria (częstotliwość, punktualność, szybkość i cena) w skali od 1 (najgorzej) do 7 (najlepiej), biorąc pod uwagę tylko kraje Unii Europejskiej, bez Malty i Cypru, gdzie pociągów po prostu w ogóle nie ma. Wyniki za 2018 rok są na mapie poniżej. Kraje „zielone” to 5 najlepszych, „czerwone” to pięć najgorszych. Mapa za 2017 wygląda tak samo, późniejszych wyników jeszcze nie ma.


A konkretnie – jaka jest punktacja za 2018? Od góry: Holandia 5,54; Finlandia 5,50; Niemcy 5,46; Hiszpania 5,41; Austria 5,28. I od dołu: Chorwacja 2,66; Grecja 3,04; Rumunia 3,06; Słowenia 3,21; Bułgaria 3,32. Polska jest na 18. miejscu z wynikiem 3,96.
Warto dodać, że rok wcześniej Polska była na 21. miejscu (czyli 6. od końca, tuż ponad „czerwoną strefą) z wynikiem 4,00. Czyli w okresie 2017-2018 polskie wyniki pozostały praktycznie takie same, ale pozycja się poprawiła, bo w trzech krajach się pogorszyło…..
Unia Europejska chwali się, że daje pieniądze na poprawę infrastruktury na Bałkanach. Jednym z celów jest podniesienie szybkości pociągów do 160 km/h na niektórych odcinkach. W Macedonii Północnej, Serbii, Czarnogórze, Bośni i Hercegowinie kupuje się nowy chiński, rosyjski i hiszpański tabor
Ale te inwestycje poprawią jakość podróży przede wszystkim na głównych dalekobieżnych trasach, integrowanych z transeuropejskim systemem transportowym pod względem szybkości i bezpieczeństwa jazdy. Pasażerowie którzy mieszkają z daleka od głównych arterii kolejowych jeszcze długo będą jeździć pociągami zbudowanymi w kilka lat po wojnie.
grafika: Komisja Europejska
Byłam w Czarnogórze… ale autem, każdy jeździ jak chce, strach pomyśleć o pociągach… żart. Z Albanii zrezygnowaliśmy… w sumie w Chorwacji najbardziej po ludzku… pewnie proporcjonalnie do stanu kolei
PolubieniePolubienie
Ja nie miałem przyjemności(?) korzystać z kolei w tamtych stronach. W Rumunii i Bułgarii tak, na głównych liniach. Bez żadnych horrorów.
PolubieniePolubienie
I pomyśleć, że sto lat temu z okładem(w 1914 r.) taki niedużego wzrostu Franz Conrad von Hoetzendorff przewoził koleją setki tysięcy ludzi, konie, zaopatrzenie i uzbrojenie z Sarajewa pod Lwów i z powrotem, dosłownie w kilka dni…a żadnych komputerów do pomocy nie miał, jeno same liczydła.
PolubieniePolubienie
Nie jestem pewien czy bym chciał podróżować w pociągach zorganizowanych przez FCvH
PolubieniePolubienie
W każdym wagonie po kilka koni…ale żeby skombinować taki transport, to przecież wcześniej trzeba mieć tory, strukturę i tabor. Dziś wystarczy mieć większość bezwzględną…
PolubieniePolubienie
Jeśli do transportu wystarcza większość bezwzględna, to powiadom o tym PKP i wszystko będzie cacy.
PolubieniePolubienie
Do wszystkiego wszak większość bezwzględna wystarczy, nawet do tego, żeby pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym powstał Kanał Panamski:-)
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Nie wiadomo czy sie 🙂 czy 😭 …
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Jeździłam takimi ławkami kolejką wąskotorową. Po kilkunastu minutach wolałam stać niż siedzieć.
Parę lat temu Macedonia była najtańszym krajem na Bałkanach, a ludzie przemili. Ciekawe, co z tego zostało.
Serdeczności zasyłam
PolubieniePolubienie
No cóż, mają swój oficjalnie niepodległy kraj z oficjalną nazwą. Ale od tego pociągi się nie poprawią ☹️ 🚂
PolubieniePolubienie