Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Woda kontra tory

Woda kontra tory

Archiwum

Jest wiele smutnych i niekiedy przerażających wieści o powodziach w Polsce, Europie i na świecie. Zobaczmy co woda potrafi zrobić z infrastrukturą kolejową.

Lokalne powodzie potrafią skutecznie sparaliżować transport szynowy. Z jednej strony linie kolejowe na zagrożonych terenach są bardzo często poprowadzone na nasypach, które rzadko ulegają bezpośrednim zalaniom. Jednak nasypy działają jak tama zatrzymująca okalająca wodę, która szukając drogi ujścia podmywa nasyp, Czasami woda w rzece jest na tyle silna, lub niesie tyle zgromadzonych elementów (drzewa, gałęzie, fragmenty zalanych budynków), że obala filary mostu lub podmywa przyczółki mostowe.

Dość teorii, zobaczmy jak to wygląda w praktyce….

Zacznijmy od sytuacji w gminie Jawornik Polski, na Przeworskiej Kolei Dojazdowej łączącej Przeworsk i Dynów w województwie podkarpackim (zdjęcia: Paweł Tworek/Facebook). Nie jest to linia mająca jakikolwiek znaczący wpływ na Produkt Krajowy Brutto, ale „tylko” ciesząca się popularnością lokalna atrakcja turystyczna. I tu jest problem: PKD żyje ze sprzedaży biletów, pociągów teraz nie będzie, więc skąd wziąć fundusze na naprawy?

W rejonie Murmańska (płn.-zach. część Rosji, nad Morzem Barentsa, w pobliżu granicy z Norwegią i Finlandią), rzeka Koła o dłogości zaledwie 83 km, wezbrała na tyle, że zerwała most kolejowy, odcinając Murmańsk (i położony w nim ważny port) od reszty kraju. Eksperci twierdzą, że należy zbudować nową przeprawę, ale to może potrwać od 6 do 12 miesięcy.

W Kanadzie, w płd.-zach. części Kolumbii Brytyjskiej, intensywne deszcze podmyły tory głównej linii kolejowej CN Rail (zdjęcie: Agassiz Harrison Observer).

W Wielkiej Brytanii też są straty. Pierwsze zdjęcie (Network Rail) jest z hrabstwa Herefordshire w rejonie West Midlands, drugie (Network Rail Scotland) z zachodniej Szkocji, z regularnej pasażerskiej, turystycznie atrakcyjnej linii Fort William – Mallaig.

Reklama

3 Komentarze

  1. skowronpisze pisze:

    Potęga natury plus tory – to urywa dupę :O

    Polubienie

  2. […] trasie kolejki. Początkowo odbywały się na całej długości między Przeworskiem a Dynowem, ale w czerwcu 2020 ulewny deszcz zniszczył most na rzece Mleczce i część torowiska. Zniszczenia nie zostały (jeszcze??) odbudowane i obecnie […]

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 113 obserwujących.
%d blogerów lubi to: