Alstom zakończył testy pociągów Coradia iLint, napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, na 65-kilometrowej linii (zaznaczonej na czerwono na mapie) pomiędzy Groningen i Leeuwarden w północnej Holandii Jest to drugi kraj w Europie gdzie wykorzystano tę unikalną bezemisyjną technologię na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
Na holenderskiej sieci kolejowej jest około 1000 kilometrów niezelektryfikowanych linii, obsługiwanych przez około 100 spalinowych pociągów dziennie.
W październiku 2010, producent taboru kolejowego Alstom, prowincja Groningen, lokalny przewoźnik Arriva, holenderski zarządca infrastruktury kolejowej ProRail i dostawca prądu Engie zawarli porozumienie mające przetestować w Holandii pociągi Coradia iLint produkcji Alstomu w Salzgitter (Niemcy) i Tarbes (Francja), Są one pierwszymi na świecie pociągami pasażerskimi napędzanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi. Testy były nadzorowane przez niezależną niemiecką firmę DEKRA, zajmującą sie testowaniem i certyfikacją pojazdów.
Jazdy próbne o szybkościach do 140 km/h odbywały się nocami, bez pasażerów.
Firma Engie dostarczyła specjalne mobilne urządzenie do produkcji wodoru. Próby odbyły się przez 10 dni w marcu 2020 i zakończyły się pomyślnie. Zasięg pociągu po jednorazowym zatankowaniu wodorem to około 1000 km, podobnie jak dla porównywalnej wielkości spalinowego zespołu trakcyjnego.
Sukces pociągów Coradia iLint w Holandii nie był nieoczekiwany: przejechały one ponad 180.000 kilometrów w regularnej służbie pasażerskiej w Dolnej Saksonii.
mapa: eurail.com; video:Treinenweb
Ciekawe, czy Arriva wprowadzi je u nas.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dobre pytanie…..
Ciekawe ile takich pociągów Alstom może wyprodukować rocznie? Bo chyba są (albo niedługo mają być) testowe jazdy gdzieś w Austrii.
PolubieniePolubienie
[…] pasażerskie napędzane ogniwami wodorowymi weszły do eksploatacji w Niemczech. Trwają próby w Holandii i Austrii, używające ten sam typ pociągów (Coradia iLint produkcji Alstom) . Ale to nie […]
PolubieniePolubienie