Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Horseshoe Curve: ostry, stromy wiraż na linii kolejowej w Pensylwanii

Horseshoe Curve: ostry, stromy wiraż na linii kolejowej w Pensylwanii

Archiwum

położenie Horseshoe Curve w USANiedługi (724 metry) trzytorowy odcinek linii kolejowej, w Blair County w amerykańskim stanie Pensylwania, jest poprowadzony spektakularnym łukiem o promieniu około 200 metrów.  Łuk obejmuje kąt 220 stopni. Różnica wysokości miedzy początkiem a końcem łuku to 10 metrów, czyli mniej więcej trzy i pół pietra. Maksymalne pochylenie toru, to – w zależności od źródła – 14,5‰ albo 13,4‰.

horseshoe Curve wikok z góryZ tej fotografii widać skąd się wzięła nazwa: Horseshoe Curve, co można przetłumaczyć na Zakręt (czy Wiraż) „Podkowa”.  Jeśli ktoś ma lepsze propozycje, to niech podaj je w komentarzu. Pociągi jadące w kierunku wskazówek zegara (na tym zdjęciu) jadą w dół.

Linię kolejową, której częścią jest Horseshoe Curve, zbudowano by uzyskać szybkie połączenie terenów po wschodniej i zachodniej stronie Alleghenów. To pasmo górskie, o maksymalnym wzniesieniu 1482 m, stanowiło poważną barierę dla podróży  w czasach gospodarczej i politycznej ekspansji Stanów Zjednoczonych na zachód. Alleghenny biegną  z północnego wschodu na południowy zachód na przestrzeni około 640 km od  Pensylwanii, przez  Maryland i Wirginię Zachodnią aż po południowy zachód stanu Wirginia.

Do czasu wybudowania linii kolejowej (Pittsburgh Line)  podróż ze wschodniej części Pensylwanii do zachodniej przez Allegheny zajmowała 20 dni wozem konnym. Czas ten skrócił się do 4 dni po otwarciu  Allegheny Portage Railroad w 1834 roku. Towary były transportowane barkami po kanałach przez płaskie odcinki trasy, natomiast wzniesienia były pokonywane przez ładowanie barek na wagony, ciągnięte albo przez konie, albo linami ze stacjonarnych maszyn parowych (coś w rodzaju kolei linowo-terenowych).  Oczywiście przy mroźnej pogodzie kanały zamarzały i ruch ustawał.

Dwadzieścia lat później, w 1854, otwarto Pittsburgh Line prowadząca przez Horseshoe Curve wybudowaną według projektu, i pod nadzorem, Johna Edgara Thomsona. Prace zaczęto w 1850 roku, przy budowie pracowało ponad 450 robotników używających wyłącznie ręcznych narzędzi i koni. Po zakończeniu prac podróż skróciła się do 15 godzin.

Razem z linią kolejową wybudowano taras widokowy „wewnątrz” pętli. Taras leży nad sztucznym jeziorem, starszym niż linia kolejowa, będącym jednym ze zbiorników wody pitnej dla 50-tysięcznego miasta Altoona, na wschód od Horseshoe Curve.

Początkowo linia była dwutorowa, ale wzrost ilości pociągów spowodował dobudowanie trzeciego toru w 1898 i czwartego dwa lata później. Szczyt obciążenia Pittsburgh Line był w 1940 roku: 50 pociągów pasażerskich na dobę, plus liczne pociągi towarowe. Po wojnie dużą część transportu przejęły samochody i samoloty, ruch kolejowy zmalał i w 1981 rozebrano czwarty tor. Obecnie maksymalna szybkość pociągów na Horseshoe Curve to 50 km/h (towarowe) i  66 km/h (pasażerskie).

Film z pociągami towarowymi na Horseshoe Curve:

W lecie 2019 doszło do dwóch wykolejeń na tej trasie. 5 lipca wypadło z toru 11 wagonów z pociągu towarowego z 141 wagonami. Trzy tygodnie później, 26 lipca wykoleiło się 6 pustych wagonów. Nie było ofiar w ludziach i wagony w pierwszym wypadku nie przewoziły niebezpiecznych materiałów.  Uszkodzeniu uległ tabor i tor należący do prywatnych instytucji, więc zgodnie z amerykańskimi przepisami nie było publicznego śledztwa w tych sprawach, a przewoźnik nie jest zobowiązany do opublikowania raportu ze swojego dochodzenia.

mapa:Wikipedia
zdjęcie: US Geological Survey


2 Komentarze

  1. miedzianagora pisze:

    “Jęzor teściowej” po pewnym zakręcie w Sudetach o podobnym kształcie 😁

    Polubienie

  2. sylwiaiwan pisze:

    Za kręte rewiry xD

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 98 obserwujących.

%d blogerów lubi to: