Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Audytorzy ostrzegają o ryzykach związanych z projektem Rail Baltica

Audytorzy ostrzegają o ryzykach związanych z projektem Rail Baltica

Archiwum

mapa Rail Baltica na odcinku do granicy polskiejNarodowe instytucje audytorskie Łotwy, Litwy i Estonii wydały wspólny raport w którym ostrzegają, że projekt Rail Baltica, linii kolejowej o europejskim rozstawie szyn (1435 mm) z Tallinna do granicy polsko-litewskiej, może przekroczyć zaplanowane koszty i jego zakończenie może się opóźnić.

Raport ten dotyczy firmy RB Rail AS, multinarodowej spółki joint venture, odpowiedzialnej za konstrukcję odcinka od Tallinna do polskiej granicy.  Audytorzy nie wypowiadają się na temat prac nad Rail Baltica w Polsce, co wcale nie oznacza, że nie ma tam problemów, ale to już inna historia.

Według raportu, trzy narodowe ministerstwa odpowiedzialne za projekt i RB Rail AS nie dopilnowały by projekt był wykonywany zgodnie z zaplanowanym czasem (jest półtora roku opóźnienia)  i z budżetem pierwszego etapu (do tej pory jest przekroczony o prawie 60 milionów euro)

Nie ma konfliktu między strukturą RB Rail AS a przepisami prawnymi tych krajów w których ta firma działa.  Ale nie jest jasno określone kto ma podejmować decyzje i kto ma je wykonywać.  Nie ma zdefiniowanego efektywnego mechanizmu rozwiązywania sytuacji impasowych, a odmienne  podejścia poszczególnych krajów do metod zarządzania powodują marnowanie czasu.

Projekt Rail Baltica jest włączony do średnioterminowych budżetów Litwy, Łotwy i Estonii, ale żaden z tych krajów nie ma planów finansowych na doprowadzenie budowy do końca, ani na środki w razie przekroczenia budżetu, ani na finansowanie w przypadku gdyby dotacja UE okazała się mniejsza niż przewidywano.

Stan projektu Rail Baltica na odcinku Tallinn – granica polsko-litewska:

  • prace projektowe postępują na 411-kilometrowym głównym odcinku
  • podpisano kontrakty na 6 szczegółowych projektów technicznych na głównym odcinku
  • są gotowe projekty stacji w Tallinnie i Pärnu
  • jest gotowy projekt dla stacji Ryga Centralna i rozpoczęto tam prace budowlane
  • rozpoczęto zakupy materiałów na budowę terminal Rail Baltica na lotnisku w Rydze
  • rozpoczęto cześć prac nad and infrastrukturą drogowa i kolejową w Estonii i na Litwie
  • Litwa zakończyła planowanie odcinka od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej i rozpoczęła prace nad planami odnogi Kowno – Wilno
  • projekt uzyskał 800 milionów euro, i w lutum 2020 lanuje się zaaplikować o dalsze fundusze w ramach programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe FacilityCEF)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 29 obserwujących.

%d blogerów lubi to: