Jest szansa, że linia kolejowe z Budapesztu do Belgradu zostanie w końcu zmodernizowana.
Sprawa się ciągnie od roku 2014, kiedy to podpisano list intencyjny w tej sprawie między węgierskimi kolejami państwowymi (MÁV) i Kolejami Serbskimi (ŽS), Prace się jednak nie zaczęły gdyż Unia Europejska w 2017 roku zablokowała projekt, ponieważ nie ogłoszono w tej sprawie publicznego przetargu na kontrakt o wartości 19 miliardów dolarów, wymaganego przez przepisy unijne. Więcej o tej sprawie można przeczytać tutaj.
Kilka dni temu CRE Consortium i Chinese-Hungarian Railway Non-profit Limited Company (CHRN), której współwłaścicielami są MÁV i chiński rząd, podpisały kontrakt o wartości 1.5 miliarda US$ na modernizację węgierskiego odcinka trasy Budapeszt – Belgrad, pomiędzy Soroksár (południowa dzielnica Budapesztu) a graniczną stacją Kelebia.
Zostanie dobudowany drugi tor, oba tory będą zelektryfikowane, a prędkość maksymalna zostanie podniesiona do 160km/h. W chwili obecnej pociągi osiągają co najwyżej 100 km/h, ale jest wiele lokalnych ograniczeń prędkości.
Projekt będzie prowadzony przez CHRN. Aby spełnić wymogi Unii Europejskiej ogłoszono publiczny przetarg w którym wystartowały tylko dwie firmy, obie chińskie. Źródłem finansowania będzie pożyczka udzielona rządowi węgierskiemu przez chiński Exim Bank. Oczekuje się, że fundusze będą dostępne przed końcem 2019 roku, a prace zakończą się za pięć lat.
Serbski odcinek trasy jest modernizowany by umożliwić jazdę z szybkością 200km/h.
foto: SimonTrew (Wikipedia, CC BY-SA 3.0)