Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Rzecznik Praw Pasażera Kolei

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

Kategorie

Wybierasz się  pociągiem na lotnisko.  Planowy przyjazd  jest 3 godziny przed odlotem, więc będziesz miał dość czasu by się odprawić.

A tu przykra niespodzianka: pociąg jest odwołany, następny jest za 4 godziny, czyli na zarezerwowany  lot nie zdążysz.  Twój bilet lotniczy jest ważny tylko na konkretny rejs, więc musisz wykupić nowy, znacznie droższy.  I tak ci się udało, bo kolejny samolot jest tego samego dnia, więc nie musisz wracać do domu ani korzystać z hotelu.

Zgłaszasz reklamację do przewoźnika kolejowego, żądając zwrotu ceny biletu na pociąg, oraz  pieniędzy za nowy bilet lotniczy bo uważasz, że ten dodatkowy wydatek to skutek winy kolei.  Przewoźnik oferuje zwrot za bilet na pociąg, ale nie na samolot.  Ciebie takie rozwiązanie nie zadowala – co możesz zrobić?  Oczywiście można iść do sądu, ale to kosztowna, długa i skomplikowana procedura.

Jest prostsze wyjście: zwróć się o wszczęcie postępowania do Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Powinieneś określić konkretne roszczenie (na przykład może to być zwrot poniesionych przez ciebie kosztów), ale  kwota roszczenia musi być w granicach od  10 do 20000 zł. Warunkiem rozpoczęcia postępowania jest wcześniejsze złożenie reklamacji do przedsiębiorstwa kolejowego  – rzecznik jest "drugą instancją" w rozstrzyganiu sporu, również jeśli nie ma odpowiedzi na reklamację.  Rzecznik w postępowaniu polubownym zaproponuje rozwiązanie sporu. Ma na to czas normalnie do 90 dni, dotychczas jednak sprawy rozpatrywane były znacznie szybciej – średnio w sześć tygodni.  Z wyjątkiem bardzo skomplikowanych spraw decyzja jest podejmowana bez osobistego udziału stron sporu.

W terminie 7 dni od dnia przedstawienia propozycji rozwiązania sporu ty i przedsiębiorca kolejowy zobowiązani jesteście do podjęcia decyzji, czy akceptujecie tę propozycję.

Jeśli nie jesteś zadowolony z decyzji rzecznika, nadal możesz wystąpić na drogę sądową.  Warto przy tym wiedzieć, że czas rozpatrywania sporu przez rzecznika  przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu.   Czyli w przypadku niekorzystnej dla ciebie decyzji będziesz miał jeszcze możliwość wystąpienia do sądu w celu dochodzenia swoich praw bez obawy, że przedsiębiorca powoła się na upływ czasu.

Do Rzecznika Praw Pasażera Kolei powinni zwracać się podróżni jeśli domagają się od przedsiębiorcy konkretnych roszczeń. Natomiast gdy zauważyłeś jakąś nieprawidłowość, na przykład zły stan techniczny taboru lub infrastruktury kolejowej (torowiska, przejazdu kolejowego itd.), przekazywanie błędnych informacji o odjazdach/przyjazdach pociągów czy też inną niepokojącą sytuację albo uważasz, że zostały naruszone inne prawa pasażerów, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, napisz do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Więcej o Rzeczniku Praw Pasażera Kolei

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: