31 maja 2017, osiemnaście miesięcy przed planowanym terminem, otwarto nową linię kolejowa o długości 472 km łącząca stolicę Kenii Mombasa z portem Nairobi na wybrzeżu Oceanu Indyjskiego.
Skróci ona czas przewozu towarów między tymi miastami do maksimum 8 godzin w porównaniu z 16-24 godzin transportem drogowym, zaś koszt spadnie o prawie połowę. Będą też pociągi pasażerskie: Madaraka Express jadący 4,5 godziny między Mombasą a Nairobi (w porównaniu z 9 godzinami autobusem), oraz lokalne pociągi zatrzymujące się na 7 pośrednich stacjach.
nowa stacja w Mombasie (foto:Michael Khateli)
Nowa linia została zbudowana przez China Road and Bridge Corporation, używając chińskich robotników i technologii. Początkowo linia będzie zarządzana i obsługiwana przez Chińczyków, ale mają oni wyszkolić lokalnych fachowców, którzy w przyszłości przejmą te funkcje. Koszt (3,2 miliarda dolarów) został w 80% sfinansowany pożyczką udzieloną przez China Eximbank; oczekuje się, że po 10 latach linia zacznie na siebie zarabiać, i w ciągu 30-40 lat dług zostanie spłacony.
Są plany przedłużenia linii na zachód do Ugandy, Demokratycznej Republiki Kongo, Rwandy i Burundi, oraz na północ do Sudanu Południowego i Etiopii.