Nowy niemiecki przewoźnik kolejowy Locomore rozpoczął 14 grudnia 2016 przewozy na trasie między Stuttgartem a Berlinem. Nie byłoby w tym nic godnego specjalnej uwagi, ale źródło finansowania jest nietypowe: Locomore powstał w wyniku crowdfundingu.
Dyrektor zarządzający, założyciel i główny udziałowiec Locomore, Derek Ladewig, powiedział, że około 1300 osób wpłaciło w sumie 460 tysięcy euro. Przez zaciągniecie pożyczki i przedsprzedaż biletów kapitał wzrósł do około €480000, co umożliwiło rozpoczęcie regularnych przewozów.
Na razie Locomore oferuje jedną parę pociągów dziennie: odjazd ze Stuttgartu o 06:21, przez Heidelberg, Frankfurt, Kassel i Hannover, przyjazd do Berlina Lichtenberg o 13:32 (pociąg zatrzymuje się też w Berlinie Hbf i Ostbanhof). Powrotny kurs odjeżdża z Berlina o 14:28, i przyjeżdża do Stuttgartu o 21:20.
Pociągi osiągają maksymalna szybkość 200 km/h, co powoduje że czas przejazdu jest nieco dłuższy niż w połączeniach ICE Deutsche Bahn, ale znacznie krótszy niż dalekodystansowym autobusem. Ceny biletów na trasie Stuttgart-Berlin wahają się pomiedzy €13 a €65 (€98 w klasie businesowej). Locomore obiecuje, że jego ceny na dowolnej trasie nie będa większe niż połowa regularnej taryfy DB.
Pociąg składa się z używanych, ale gruntownie odnowionych, wagonów przedziałowych i bezprzedziałowych, z WiFi i gniazdkami elektrycznymi przy siedzeniach. Lokomotywa to Siemens Eurosprinter Class 182 , zaś załoga pociągu jest zatrudniona przez szwedzką firmę Hector Rail. Prąd do napędu pociągów dostarczany jest z odnawialnych źródeł przez niezależnego producenta Naturstrom AG.
Więcej o Locomore (po niemiecku i angielsku)
zdjęcie: locomore.com
Aktualizacja 20 stycznia 2017: co najmniej do 6 kwietnia połączenia oferowane będą tylko cztery razy w tygodniu (czwartek-sobota na trasie Berlin Lichtenberg-Stuttgart, w kierunku przeciwnym od piątku do poniedziałku). Niewykluczone, że później powrócą codzienne przejazdy. Przewoźnik informuje, że pociągi są wypełnione niemal w 100% i w ciągu pierwszych 4 tygodniu przewieziono ponad 25 tys. osób, jednak z przyczyn operacyjnych konieczne jest czasowe zmniejszenie oferty.
[…] Locomore, niezależny niemiecki przewoźnik kolejowy, ogłosił upadłość w niecałe pół roku od rozpoczęcia działalności. […]
PolubieniePolubienie
[…] Locomore: postępowanie upadłościowe… […]
PolubieniePolubienie