Kolej na kolej

Strona główna » elektryczne zespoły trakcyjne » Newag projektuje pociąg hybrydowy

Newag projektuje pociąg hybrydowy

Archiwum

Nowosądecka firma Newag przygotowuje nowatorski projekt pasażerskiego pociągu spalinowo-elektrycznego. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało producentowi grant w wysokości 15 mln złotych.

Pasażerskie spalinowo-elektryczne (hybrydowe) zespoły trakcyjne, a także tramwaje, nie są światową nowością, ale Newag projektuje inne rozwiązanie.

Hybrydowy zespół trakcyjny z Newagu składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC oraz jednostki zasilającej dołączanej za pomocą sprzęgu Scharfenberga.

Hybrydowy pociąg NEWAGu

Hybrydowy pociąg NEWAGu

 

Jednostka zasilająca ("prądnica na kołach") będzie wyposażona w silniki spalinowe napędzające agregaty prądotwórcze. Wytwarzany przez nie prąd będzie zasilał silniki na wózkach napędowych EZT. Jednostka zasilająca będzie mogła, w zależności od życzeń klienta, być wyposażona w kabinę sterowniczą z przodu i pulpit manewrowy z tyłu, lub wyłącznie w dwa pulpity manewrowe.

Po podłączeniu jednostki zasilającej z kabiną sterowniczą (jak na rysunku) będzie możliwe prowadzenie pojazdu w obie strony bez konieczności objazdu pociągu przez jednostkę zasilającą na stacjach końcowych. Według Newagu, przewaga takiego rozwiązania nad stosowaniem klasycznej lokomotywy spalinowej na niezelektryfikowanym odcinku, to obniżenie masy całego zespołu prowadzące do ograniczenia zużycia paliwa. Jednostka zasilająca może też jeździć dołączona do EZT na całej trasie gdy zajdzie potrzeba zmniejszenia czasu zmiany zasilania pojazdu z elektrycznego na spalinowe i odwrotnie. Również, w odróżnieniu od klasycznej hybrydy, pociąg nie będzie wozić silnika spalinowego po liniach zelektryfikowanych, co obniży koszty eksploatacji

Newag twierdzi, że jednostka zasilająca działająca jako jako pojazd niezależny będzie mogła zastąpić ciężkie lokomotywy manewrowe przy przetaczaniu stosunkowo lekkich składów pasażerskich.


Powyższe informacje i grafika zaczerpnięte są z materiałów Newagu, opublikowanych w "Rynku Kolejowym" w połowie marca 2016. To co jest poniżej to są komentarze i rozważanie bloggera….

  • Przekazywanie zasilania z "prądnicy na kołach" będzie się musiało odbywać specjalnym kablem, ze dedykowanym złączem na EZT. W tym sensie nie jest to rozwiązanie uniwersalne, bo inne EZTy takiego złacza nie mają.
  • Wprawdzie hybrydowy pociąg nie będzie wozić silnika spalinowego po torach zelektryfikowanych, ale na torach bez drutu będzie wozić nie tylko silnik, ale i własne podwozie, i kabinę maszynisty, i nadwozie. Czyli dodatkowy koszt budowy, i dodatkowa waga do wożenia.
  • Nie bardzo widzę jak ta jednostka spalinowa ze sprzęgiem Scharfenberga będzie przetaczać wagony z klasycznymi buforami.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 70 obserwujących.