Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Pociągi pancerne znów w rosyjskim wojsku

Pociągi pancerne znów w rosyjskim wojsku

Archiwum

Dziennik izvestia.ru 6 sierpnia 2015 poinformował, że rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu postanowił unieważnić rozporządzenie swojego poprzednika w sprawie likwidacji czterech pociągów pancernych "Amur", "Bajkał", "Don" i "Terek".

Według ministerstwa obrony załogi tych pociągów są znów gotowe do wykonywania zadań z zakresu ochrony linii kolejowych oraz przeciwdziałania aktom terroru.

Podczas operacji na Północnym Kaukazie w latach 2002-2009 stworzono w Rosji Wojska Kolejowe wyposażone w grupę pociągów pancernych. Po zakończeniu działań wojennych w Czeczenii, ówczesny minister obrony Anatolij Sierdiukow postanowił zdemontować broń z pociągów, a tabor wysłać do konserwacji.

Według izvestia.ru, pociągi pancerne zbudowane w połowie 20. wieku sprawdziły się w Czeczenii, kiedy konieczna była ochrona zarówno urządzeń wojskowych, jak i samych żołnierzy. Do roku 1980 pociągi pancerne używane były głównie do strzeżenia mostów i linii kolejowych wzdłuż granicy chińsko-radzieckiej.

Cztery nowoczesne pociągi pancerne ("Amur", "Bajkał", "Don" i "Terek" – są to nazwy rzek w Rosji). zostały zbudowane w roku 2000. W załodze każdego pociągu są zespoły naprawcze, które w ciągu kilku godzin mogą odbudować zniszczone wybuchami odcinki torów. Składy wyposażone są głównie w granatniki i karabiny maszynowe, posiadają też zaawansowany system obrony elektronicznej, które umożliwia np. zablokowanie za pomocą silnego sygnału radiowego zdalnej detonacji ładunku podłożonego na torach kolejowych.

Wagon pociągu pancernego "Bajkał"

Wagon pociągu pancernego „Bajkał”

W razie potrzeby uzbrojenie może być wzmocnione przez dodanie dział dalekosiężnych   lub wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych. Wagony wyposażone są w pancerz który zatrzymuje pociski o kalibrze do 30 mm.

Rosyjscy eksperci wyrażają sprzeczne opinie na temat przydatności pociągów pancernych we współczesnych siłach zbrojnych.

Emerytowany pułkownik Wiktor Litowkin, twierdzi, że wprawdzie pociągi pancerne nie są w stanie odegrać żadnej roli w potencjalnej wojnie z krajami NATO, ale w lokalnych konfliktach, takich jak w północnym  Kaukazie, są one niezastąpione. Natomiast Iwan Konowałow, dyrektor Centrum Analiz Strategicznych (Центр стратегической конъюнктуры) uważa, że wśród współczesnego uzbrojenia nie ma miejsca na pojazdy z czasów pierwszej wojny światowej.

 


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 77 obserwujących.

%d blogerów lubi to: