Nordhausen to około 50-tysięczne miasto w niemieckiej Turyngii w środkowej części Niemiec, u podnóża gór Harzu. Od 1900 roku w tym mieście jeżdżą tramwaje o rozstawie szyn 1000 mm.
Mniej więcej w tym samym czasie w górach Harzu zbudowano sieć kolei wąskotorowych, również o rozstawie 1000 mm. Jedna z linii tej sieci (Harzquerbahn, czyli kolej trans-harzeńska) ma swoją końcową stację w Nordhausen.
Na początku 21. wieku postanowiono połączyć oba systemy komunikacji. Położono szyny między pętlą tramwajową przy dworcu kolejowym i torami kolejki Harzquerbahn. Po dwóch latach testów w 2004 roku, uruchomiono nową linię numer 10, łączącą miejski szpital (obsługiwany również „starą” linią tramwajową) z miejscowością Ilfeld, położoną 11 km od Nordhausen, na linii kolei trans-harzeńskiej. Na tych dodatkowych 11 kilometrach nie ma sieci trakcyjnej, ale te same pojazdy jeżdżą na obu częściach linii 10.
Zakupiono 3 dwukierunkowe hybrydowe tramwaje Siemens Combino Duo, które – oprócz standardowego elektrycznego (600V DC) zasilania przez pantograf – mają dodatkowy silnik dieslowski produkcji BMW. Silnik jest umieszczony wewnątrz wagonu, ale nie zajmuje dużo miejsca i nie jest hałaśliwy.
Tak jak wszystkie tramwaje serii Combino, pojazdy te mają bardzo niską podłogę, położoną zaledwie 30 cm nad poziomem ulicy. Jest to możliwe dzięki nietypowej budowie wózka: odmiennie niż w typowych pojazdach szynowych, koła tramwaju nie są połączone ze sobą osiami.
Na ostatnim przystanku zelektryfikowanej części linii 10, motorniczy opuszcza pantograf i włącza silnik spalinowy, co zajmuje tylko kilka sekund. Dalszą trasę, po torach kolejowych, tramwaj dzieli z regularnymi i turystycznymi pociągami kolejki trans-harzeńskiej.
Dane techniczne Siemens Camino Duo:
długość | 20,05 m |
szerokość | 2,30 m |
wysokość (z opuszczonym pantografem) | 3,51 m |
maksymalne nachylenie toru | 9,3 % |
maksymalna szybkość konstrukcyjna/eksploatacyjna | 70/50 km/h |
ilość miejsc siedzących/stojących | 27/68 |
Silnik spalinowy, 8-cylindrowy diesel: | |
moc | 190 kW przy 4000 obr/min |
pojemność | 3901 cm3 |
zasięg | 200 km |
grafika:wikipedia.org
[…] spalinowo-elektryczne (hybrydowe) zespoły trakcyjne, a także tramwaje, nie są światową nowością, ale Newag projektuje inne […]
PolubieniePolubienie